לקוחות יקרים, בהיותנו עסק חיוני אנו פתוחים כרגיל גם בימים לא קלים אלה. בהצלחה לכוחותינו!

זיהום אוויר מכלי רכב

תוכן עניינים

כלי רכב הם אחד מגורמי זיהום האוויר העיקריים בישראל. מספר כלי הרכב בישראל הוכפל בעשור האחרון, וכיום הוא עומד על כשני מיליון רכיבים הנעים בכבישי הארץ. אנו עושים שימוש בכלי רכב באופן יומיומי, וכולם גורמים לרמה מסוימת של זיהום אוויר. המזהמים שמייצרים כלי הרכב נפלטים לאוויר בגובה נמוך ומשפיעים ישירות על בני האדם הנושמים אותם. חלק מאותם מזהמים מגיעים לגוף האדם גם בדרכים עקיפות – דרך המזון והמים.

אלו מזהמים נפלטים מכלי רכב?

רכיבים מזהמים רבים נפלטים מכלי רכב פעילים, ביניהם:

  • תחמוצת חנקן (NOx)
  • חלקיקים (PM 2.5)
  • חד-תחמוצת הפחמן (CO)
  • פחמימנים (HC)

אילו רכבים מזהמים יותר?

קיימים סוגי רכב מזהמים יותר וסוגי רכב מזהמים פחות. מידת זיהום האוויר לה גורם כלי רכב תלויה במספר גורמים:

  • דגם המכונית ושנת הייצור, איכות הדלק ורמת התחזוקה. רכבים חדשים גורמים לפחות זיהום אוויר מרכבים ישנים יותר. רכבים ישנים (עד שנת 76′) מזהמים הרבה יותר מרכבים חדישים יותר. ברכבים החדשים מותקן בהם ממיר קטליטי, שתפקידו לחמצן את שאריות ה- COוהפחמימנים, ולכן רכבים אלה באופן משמעותי פחות מזהמים.
  • רכבים המונעים בדיזל. רכבים אשר מונעים בעזרת דיזל מזהמים יותר מרכבים המונעים בבנזין. מכוניות בעלות מנועי דיזל נחשבות לחסכוניות יותר בדלק, אך הן אחראיות לפליטה של פי עשרה יותר תחמוצות חנקן, חומרים מסרטנים וחלקיקים. רכבי בנזין פולטים בעיקר פחמימנים (HC), חד תחמוצת הפחמן (CO) ותחמוצות חנקן (NOx)  לעומת רכבי דיזל – אשר פולטים בעיקר תחמוצת חנקן וחלקיקים (PM 2.5) שחלקם נראים כעשן שחור.
  • רכבים כבדים ומשאיות. רכבים כבדים ומשאיות מונעים בדיזל מה שהופך אותן למזהמות הרבה יותר מרכב פרטי רגיל (המונע בבנזין).
  • אוטובוסים. האוטובוסים הגדולים הם אחד מכלי הרכב המזהמים ביותר בכבישים.
  • קטנועים.  קטנועים פולטים  פי ארבעה יותר חד תחמוצת הפחמן ויותר מפי עשרה פחמימנים, בהשוואה לרכב חדש. אך יחד עם זאת, רכב פרטי מכיל כ-50 מקומות ישיבה, כך שבחשבון פשוט כל נסיעה באוטובוס עשויה לחסוך נסיעה של כ-25 רכבים על הכביש, ולכן כשבוחנים את רמת הזיהום הכוללת רמת הזיהום בניסעה באוטובוס למעשה נמוכה פי ארבעה.

כיצד פוגע זיהום אוויר מכלי רכב בבריאות?

גודלם של החלקיקים הנפלטים מהרכב הוא מזערי (פחות מ-2.5 מיקרון). בשל כך, אין בכוחה של מערכת ההגנה של גוף האדם לסנן אותם –  והם חודרים עמוק לתוך מערכת הנשימה ופוגעים בה. חשיפה לחלקיקים הנפלטים מכלי רכב מעלה את שיעור התחלואה במחלות הקשורות למערכת הנשימה, כלי הדם והלב. למי שנחשף לזיהום רב, מומלץ לעבור שיקום נשימתי דרך תרגילי נשימה לשיקום או שהייה בתוך חדר מלח שעשויים להועיל ולהקל על מערכת הנשימה באופון משמעותי.

חשיפה לחומרים מסרטנים:

החלקיקים והפחמימנים הנפלטים מכלי רכב מכילים גם חומרים מסרטנים. הפליטה מרכבים המונעים על דיזל מוגדרת ע”י ארגוני בריאות עולמיים כמסרטנת.

קידום שימוש בדלק טבעי בתחום התחבורה

מה הוא גפ”מ? גפ”מ הוא גז פחמימני מעובה. גפ”מ הוא תערובת של גזים פחממניים והשימוש העיקרי בו הוא לצרכי בישול, לצרכי הסקה והנעת רכבים. המקורות לגפ”מ הם נפט גולמי וגז טבעי.

העובדה שגפ”מ מייצר פחות זיהום אוויר גרמה לממשלת ישראל להחליט להטיל כי תטיל מס בלו מופחת על גז טבעי פחממני בכדי לעודד שימוש בו. בארץ כיום יש כ-70 תחנות תדלוק לרכבים המונעים בגז טבעי. לפי הדו”ח שהוציאה הוועדה הבינמשרדית הצפי הוא כי בתוך כחצי יובל למעלה ממיליון וחצי מן הרכבים בארץ יהיו ממונעים על ידי גז טבעי דחוס.

לפניי זמן לא רב, נחנך אוטובוס הגז הראשון מתוצרת MAN, במעמד של השר להגנת הסביבה בשיתוף דני ורדי מנכ”ל חב’ MAN ישראל (מקבוצת “מכשירי תנועה”) אייל חנקין מנכ”ל סופרגז וניר לנדאו מנהל אגף המשק ב”אגד”.

נכון להיום, הסבה לגז אפשרית בישראל רק לרכבים ממונעי בנזין. ברחבי העולם ישנה צמיחה של שוק הגפ”מ האוטומטיבי באופן משמעותי. כמעט כל יצרני הרכב בעולם מייצרים כיום דגמים המונעים בגפ”מ.

קראו גם: פתרון הסבת רכב לגז

מבצעי החודש

שיפוץ גיר 4 הילוכים לרנו פלואנס, מגאן וקנגו כולל התקנה 6 חודשי אחריות
₪4400 + מע"מ
לא כולל קולר גיר
מוח גיר (מכטרוניק) ניסאן מיקרה + ג'וק
₪2400 + מע"מ
לא כולל קולר גיר
שיפוץ גיר שברולט קרוז כולל התקנה 6 חודשי אחריות מלאה
₪3800 + מע"מ
לא כולל קולר גיר
שיפוץ מח גיר (מכטרוניק) וקלאצים לאודי Q5 (OBS) במחיר הטוב בישראל!
לא כולל קולר גיר
שיפוץ מוח גיר גולף 6 הילוכים (09G)+ התקנה המחיר הזול בארץ!!
₪2200 + מע"מ
לא כולל קולר גיר
שיפוץ גיר רובוטי לרנו פלואנס, קליאו ומגאן במחיר הזול בישראל
לא כולל קולר גיר
שיפוץ גיר C3 כולל התקנה 6 חודשי אחריות מלאים
₪3100 + מע"מ
לא כולל קולר גיר
שיפוץ גיר רובוטי לפורד מונדאו ופוקוס במחיר הזול בישראל!
לא כולל קולר גיר
שיפוץ גיר לפורד פוקוס כולל התקנה 6 חודשי אחריות מלאה
₪2800 + מע"מ
לא כולל קולר גיר
מבצע לזמן מוגבל! שיפוץ גיר לניסאן מיקרה וג'וק במחיר הזול בישראל
במחיר המשתלם בארץ!
לא כולל קולר גיר

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן