הגיר ברכב אוטומטי אחראי על החלפת ההילוכים באמצעות המרה של כוח המנוע, על פי ההילוך הדרוש. בתוך מערכת הגיר ישנם חלקים רבים האחראים על תפקודה. במהלך הפעולה של רכיב זה, מופק באזור חום רב, בעקבות החיכוך של החלקים השונים זה בזה. זו הסיבה שבגללה יש שמן בגיר האוטומטי, שמטרתו לסכך את החיכוך, למנוע שחיקה והבטחת פעולה חלקה. אך ישנן תקלות שבהן מופיעה דליפה של אותו השמן. מדוע הדבר מתרחש וכיצד ניתן לתקן את הבעיה? הינה התשובות בפניכם.
גורמים נפוצים לדליפת שמן גיר
אחד הגורמים שעלולים להביא להופעה של דליפת שמן מהגיר האוטומטי, היא תקלה באטם קרטר (אגן שמן). חלק זה מכיל בתוכו את נוזל התמסורת ומונע ממנו לדלוף החוצה בעת המעבר לחלקי התמסורת של המערכת. נזק הנגרם לאטם קרטר יגרום לדליפה של שמן. במקרה שכזה תידרש החלפה מוחלטת של החלק, כדי להביא להפסקה של הדליפה.
חלק נוסף שממנו עשויה לנבוע התקלה הוא ממיר המומנט. זהו למעשה החלק המעביר את הכוח מהמנוע לתיבת ההילוכים והגברת מומנט הסיבוב. שמן הגיר עובר בתוך הממיר כדי לסכך את תנועתו הסיבובית. כאשר ישנו פגם בחלק כמו סדק או שבר, תתרחש דליפת שמן. תיקון זה דורש כמובן ניסיון ומומחיות של מעבדה המתמחה בתיקוני גירים אוטומטיים.
גם אגן השמן של נוזל הגיר עצמו יכול להינזק ולהביא לדליפת שמן. יחד עם זאת לרוב הפגיעה איננה באגן השמן עצמו, אלא בחיבורים המצמידים אותו לתחתית הרכב. במקרה של תאונה בהחלט יכול להיגרם נזק משמעותי לאגן השמן עצמו ולגרום לדליפה חמורה. בכל מקרה של דליפה מהאזור, תידרש החלפה של החלקים לגמרי.
גורם נוסף שעשוי להוביל לדליפת שמן בגיר האוטומטי הוא נזק הנגרם לאטמים בתוך המערכת. תפקידם של האטמים הוא לשמור על לחץ תקין בתוך המערכת ההידראולית. לעיתים, בשל החום הרב הנוצר בתוך במערכת, אטמים אלה נסדקים וכך מתאפשרת יציאה של שמן. גם צינור שמן פגום יכול כמובן ליצור דליפת שמן. בשני המקרים יש לגשת למוסך מקצועי המתמחה בתיקון גירים אוטומטים.