בורר ההילוכים הוא כבל שמחבר בין מוט ההגה לתיבת הממסר האוטומטית. מדובר בכבל עשוי פלדה בעל מעטפת פלסטיק ששומרת עליו מפני רטיבות.
מתי מומלץ להחליף בורר הילוכים?
יש כמה אינדיקציות ותקלות שהמקור שלהם עשוי להיות בורר הילוכים פגום:
- אין מעבר הילוכים
במידה והבורר נשבר אן מתנתק מאחד הקצוות לא ניתן להעביר הילוכים. במקרים כאלה מתגלה הרבה פעמים שהחלפת בורר הילוכים ברכב פותרת את הבעיה. לפעמים צריך להחליף גם התושבות של הבורר.
- חוסר תאימות בין ההילוך המסומן בתצוגה להילוך בפועל
כאשר בצג תיבת ההילוכים מופיע סימון אחד ובפועל ההילוך נמצא במצב אחר (למשל, אתם מעבירים את ידית ההילוכים ל-D והרכב מתחיל לנסוע אחורה), מדובר באינדיקציה לכך שבורר ההילוכים אינו תקין. במקרים כאלה לעיתים לא צריך להחליף את בורר ההילוכים אלא פשוט למתוח ולהתאים אותו.
- המפתח נתקע בסוויץ’
אם בסוף נסיעה המפתח של הרכב נתקע ואתם לא מצליחים לחלץ אותו מתוך הסוויץ’ זו אינדיקציה טובה לכך שבורר ההילוכים נשבר או ניתק. הרכב לא יכנס למצב P (חניה) ולכן המפתח ישאר תקוע.
כמו ששמתם לב כל אינדיקציה על בעיה בבורר ההילוכים מלווה בתופעות שלא ממש מאפשרות שליטה מלאה על הרכב ולא מאפשרות נהיגה בטוחה. לכן, בכל מקרה כזה מוטב להוביל את הרכב למרכז השירות לבירור העניין ולטפל בבורר ההילוכים או להחליף אותו.
איך מחליפים בורר הילוכים?
אחרי שמכונאי הרכב הסיק שהבעיה מקורה בבורר הילוכים ושנדרשת החלפה של בורר ההילוכים. ההחלפה עצמה מתבצעת כאשר הרכב מורם על ליפט. בשלב הראשון, ינתקו את הבורר הפגום משתי קצותיו ואז ישלפו אותו החוצה. בשלב הבא מכניסים את בורר ההילוכים החדש לתושבות (יש מספר שיטות וזה תלוי בסוג הרכב וסוג בורר ההילוכים) ומחברים אותו למוט ההגה מצד אחד ולתיבת הילוכים בצד השני. הרכב מורד מהליפט ונבחן על ידי המכונאי שעשוי בעקבות הבדיקה לעלות אותו שוב לליפט ולבצע התאמות אחרונות של בורר ההילוכים. עכשיו, אפשר שוב להוריד את הרכב מהליפט ולנסוע בבטחה מצוידים בבורר הילוכים חדש.