מכון גירים קאר מספק שירות תיקון והחלפת מצמד (קלאץ’) לכל סוגי תיבות ההילוכים בעלות מצמד: גיר רובוטי, גיר רובוטי כפול מצמדים (DCT/DSG) גיר אוטומטי (ממיר מומנט) וידני. השירות כולל בדיקה מקיפה, טיפול מקצועי ואדיב, כולל אחריות מקיפה.
מה זה מצמד (קלאץ')?
המצמד זהו החלק אשר מקשר בין המנוע לגיר הרכב, באמצעות דוושת המצמד מתבצע ניתוק בין המנוע לגלגלים לשם העברת הילוכים והתאמה של מהירות הנסיעה לתנאי הדרך או לשם עצירה של הרכב ללא כיבוי של המנוע.
אופן פעולת המצמד
פעולת המצמד מתבצעת על ידי הפרדה של משטחי המצמד המכונים גם דיסקות חיכוך – דיסקת לחץ מחוברת מצד המנוע ודיסקת החיכוך מחוברת לגיר. בעת ההפעלה של המצמד משתחררים קפיצי הכיווץ והדיסקות חופשיות יותר. הפעולה מתבצעת באופן מתון במקרה של מעבר ממצב מנוחה לתנועה / מעבר בין הילוכים לשם מניעת זינוק הרכב במעברים אלה. ההפעלה מתבצעת על ידי לחיצה על דוושת המצמד בגיר ידני רגיל או באמצעות יחידה רובוטית / מחשב בקרה בגירים רובוטיים ואוטומטיים.
מצמדים בתיבות הילוכים שונות
מצמד בגיר רגיל – מצמד בגיר ידני, כולל דוושת מצמד לשם פעולת המנגנון של המצמד. פעולה שיכולה להיות מעט מטרידה עבור נהגים שמעדיפים פחות התעסקות במהלך הנהיגה.
מצמד בגיר רובוטי – תיבה כוללת יחידה רובוטית אשר מבצעת את תהליך החלפת ההילוכים. חשוב להקפיד בתיבה זו לא לאמץ את המצמד – ללא ללחוץ חזק על הגז בעת מעבר ממצב מנוחה ליציאה מהמקום ובטרם החלפת הילוך. אי שימוש נכון בתיבה עלול לגרום לקפיצה של הרכב עם שחרור הקלאץ’ ולהדרדרות הרכב בעת זינוק בעליה.
מצמד בגיר אוטומטי – בתיבה זו יש תחליף לקלאץ’ הנקרא ממיר מומנט אשר מבצע הפרדה בין הגיר למנוע. הוא מופעל באמצעות מחשב בקרה, הוא גוזל אנרגיה מפעולת המנוע ומוביל לצריכה גבוהה יותר של דלק לעומת הגיר הידני.
מצמד כפול בתיבות DCT/DSG – בתיבות אלו ישנם שני מצמדים אשר פועלים במקביל, הם מקצרים את הזמן של העברת ההילוכים ומשפרים את יעילות ההעברה. פעולת המצמד והחלפת ההילוכים בתיבות אלו נעשה באמצעות יחידת בקרה ממוחשב המכונה מכאטרוניק. בגירי DSG של המותג VAG קיימים גירים בעלי 6 (מצמד רטוב) או 7 הילוכים (יבש).
בתיבת הילוכים רציפה אין למעשה העברה הילוכים ודסקיות. מנגנון ההעברה מתבצע באמצעות רצועת כח אשר נעה על פני חרוט, מה שמאפשר פעולה רצופה ושקטה.
תקלות נפוצות במצמד
מצמד לא מכוון – את הקלאץ’ יש לכוון בהתאם להוראות היצרן, כך שבעת החלפת קלאץ’ חשוב להקפיד לבצע כיוון מקצועי.
מצמד מחליק – אחת התקלות הנפוצות היא מצמד מחליק, במקרים רבים כתוצאה מכך שהוא לא מכוון נכון או כתוצאה משחיקה ובלאי לאורך זמן. במקרה כזה חשוב לטפל בבעיה בהקדם. הזנחה עלולה להוביל לנזקים כבדים יותר למצמד, לגלגל התנופה וגם לעלייה בצריכת הדלק.
מצמד קופץ – עלול להיגרם כתוצאה מפגם בחיבור דיסקות הלחץ לתיבת ההילוכים או אל המנוע.
מצמד שנשרף – לרוב כתוצאה מבלאי לאורך זמן (או עקב אימוץ והעמסה על המצמד עקב שימוש לא נכון/אגרסיבי) מה שיוצר חימום אשר פוגע בחלקי המצמד ולבסוף לשריפה שלו והוצאתו מכלל פעולה.
שיפוץ / החלפת מצמד (קלאץ') לכל היצרנים והדגמים:
- GMC
- MG
- אאודי
- אבארט
- אופל
- אינפיניטי
- איסוזו
- אלפא רומיאו
- אסטון מרטין
- אקורה
- ב.מ.וו
- בוגאטי
- ביואיק
- בנטלי
- ג’יפ
- דאצ’יה
- דודג’
- דייהטסו
- האמר
- הונדה
- וולוו
- טויוטה
- טסלה
- יגואר
- יונדאי
- למבורגיני
- לנד רובר
- לנצ’יה
- לקסוס
- מאזדה
- מזראטי
- מייבאך
- מיני
- מיצובישי
- מרצדס בנץ
- ניסאן
- סאאב
- סאנגיונג
- סובארו
- סוזוקי
- סיאט
- סיטרואן
- סמארט
- סקודה
- פולקסווגן
- פונטיאק
- פורד
- פורשה
- פיאט
- פיג’ו
- פרארי
- קדילאק
- קוניגסג
- קיה
- קרייזלר
- רובר
- רולס-רויס
- רנו
- שברולט