רוב רובם של כלי הרכב הפרטיים והמסחריים בימינו מגיעים עם תיבת הילוכים אוטומטית, שיכולה להיות “רגילה” או בעלת מנגנון רציף. הגיר האוטומטי הוא רכיב שמורכב מחלקים נעים רבים וגם אלקטרוניקה לא פשוטה, כך שלעיתים עשויים להתגלות ליקויים שפוגעים לא רק באיכות הנסיעה אלא גם בתצרוכת הדלק, מה שאף עשוי לנבא על תקלות חמורות יותר בהמשך.
במקרה של גיר אוטומטי שאינו תקין יש לבדוק אותו במוסך בצורה קפדנית ובהתאם לזאת לקבל החלטה – האם לשפצו או להחליפו באחר? בשורות הקרובות נלמד לעומק על שתי האפשרויות הללו וההבדלים ביניהן.
אלו תקלות עלולות להיגרם לגיר האוטומטי?
גיר אוטומטי הוא גיר שאמור לסבול ממינימום תקלות וזאת משום שההילוכים מועברים ללא מגע יד אדם וההחלטה על העברת ההילוך היא ממוחשבת (ברכבים חדשים) או מכנית לפי מהירות הרכב בלבד. ועדיין, ישנן מספר תקלות שעלולות להיגרם לגיר. הליקויים שעלולים להופיע בגיר האוטומטי הם בעקבות בלאי של אחד החלקים הנעים שבו, חדירת גורמים חיצוניים למערכת (מים, פיח), שימוש בשמן גיר שאינו מתאים, נהיגה פרועה ועוד.
אפשרות שיפוץ הגיר
האפשרות של שיפוץ הגיר נחשבת לאפשרות המועדפת במקרה של תקלה וזאת בשל עלותה הזולה יותר. שיפוץ גיר אוטומטי מבוצע ע”י מומחים בלבד שביכולתם לחבר את הרכב למחשב, לאפיין את מקור התקלה, לפרק את הגיר ולתקן או להחליף את החלק הפגום בלבד. זוהי פעולה שדורשת מיומנות ותשומת לב לפרטים הקטנים ביותר שכן גם לאחר מציאת התקלה ותיקונה יש להרכיב את הגיר בצורה נכונה על מנת למנוע פגיעה בו בעת פעולת הרכב.
כאשר משפצים גיר פותחים אותו וסורקים את כל הרכיבים, מה שמבטיח שלאחר השיפוץ המכלול של הגיר במצב תקין / חדש לעומת החלפה מלאה של כל הגיר מפירוק או מיבוא שאין אנו יודעים מה הולך בתוך אותו גיר / כמה עבד ומה המצב שלו.
מוסכים שאינם מתמחים בשיפוץ גירים אוטומטיים עשויים להחליט כי “הלך הגיר” ולהמליץ על החלפתו באחר במחיר גבוה בהרבה, וזאת במקום לשפץ ולהחזיר את הרכב לעבודה מלאה וקילומטרים רבים של נסיעה בטוחה. על כן חשוב לפנות אך ורק למומחים בנושא.
החלפת הגיר
אם לאחר תהליך האבחון המסודר עולה כי הגיר יצא מכלל פעולה ואפסו הסיכויים לשפץ אותו, צריך להחליפו באחר. על מנת לחסוך בעלויות, מומלץ להתקשר עם חברה שמתמחה בגירים ומסוגלת להציע ללקוח גיר שמקורו מרכב מפירוק, שעבר שיפוץ וחידוש והוא מתאים באופן מלא לסוג ודגם הרכב שלכם. גיר אוטומטי מפירוק הוא גיר חדש לכל עניין ודבר והוא יכול לשרת אתכם נאמנה שנים רבות.
בין אם מדובר על שיפוץ ובין אם בהחלפת גיר אוטומטי, זכרו כי מגיעה לכם אחריות מלאה של מספר חודשים על העבודה והחלפים, ללא הגבלת קילומטראז’. כך תדעו כי נותן השירות אכן ערב לאיכות הגיר ותקבלו תמורה מלאה לכספכם.