גיר (DSG, Direct-Shift Gearbox) הוא סוג מתקדם של תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים שפותחה על ידי קבוצת פולקסווגן. המערכת משלבת את היתרונות של תיבת הילוכים ידנית עם הנוחות של תיבה אוטומטית. גיר DSG קיים בשני סוגים עיקריים: יבש ורטוב, כאשר כל אחד מהם מגיע בגרסאות של 6 או 7 הילוכים.
עיקרון הפעולה של גיר DSG
המערכת של גיר DSG מבוססת על שני מצמדים נפרדים, כאשר כל אחד מהם אחראי על קבוצה שונה של הילוכים. מצמד אחד מטפל בהילוכים האי-זוגיים (1, 3, 5, 7) והשני בהילוכים הזוגיים (2, 4, 6). זה מאפשר החלפת הילוכים מהירה ורציפה, כיוון שבזמן שהילוך אחד משולב, ההילוך הבא כבר נבחר ומוכן להחלפה.
הבדלים בין גיר DSG יבש ורטוב
גיר DSG יבש
- משמש בעיקר ברכבים קטנים יותר עם מומנט נמוך יותר
- קל יותר ויעיל יותר מבחינת צריכת דלק
- מתאים למנועים עם מומנט של עד כ-250 ניוטון-מטר
- נפוץ יותר בגרסת 7 הילוכים
גיר DSG רטוב
- מיועד לרכבים גדולים יותר עם מומנט גבוה יותר
- מסוגל להתמודד עם מומנט גבוה יותר ועמיד יותר לאורך זמן
- מתאים למנועים עם מומנט של מעל 250 ניוטון-מטר
- נפוץ יותר בגרסת 6 הילוכים
הבדלים בין גיר 6 הילוכים ו-7 הילוכים
גיר 6 הילוכים:
- נפוץ יותר בגרסה הרטובה
- מתאים יותר לרכבים גדולים ובעלי מומנט גבוה
- יכול להתמודד עם עומסים גבוהים יותר
- בדרך כלל מעט פחות יעיל מבחינת צריכת דלק בהשוואה לגיר 7 הילוכים
גיר 7 הילוכים:
- נפוץ יותר בגרסה היבשה
- מתאים יותר לרכבים קטנים ובינוניים
- מאפשר יעילות גבוהה יותר בצריכת דלק
- מספק טווח הילוכים רחב יותר, המאפשר שיפור בביצועים ובחיסכון בדלק
תקלות נפוצות בגיר DSG
. בעיות במכטרוניקה:
המכטרוניקה היא יחידת הבקרה האלקטרו-הידראולית של הגיר. תקלות במכטרוניקה יכולות לגרום להחלפת הילוכים לא חלקה או לכשל בהחלפת הילוכים. סימנים לבעיה זו כוללים רעידות בעת החלפת הילוכים או כניסה למצב “חירום” של הגיר.
2. שחיקת מצמדים:
כמו בתיבות הילוכים ידניות, גם המצמדים בגיר DSG עלולים להישחק. שחיקה מוקדמת יכולה לנבוע מנהיגה אגרסיבית, אך לעתים היא מתרחשת גם בתנאי נהיגה רגילים. סימנים לשחיקת מצמדים כוללים החלקה של המצמד ואיבוד כוח בזמן האצה.
3. כשל בחיישני טמפרטורה:
גיר DSG מסתמך על חיישני טמפרטורה כדי להבטיח שהוא פועל בטווח בטוח. חיישן טמפרטורה פגום יכול לשלוח קריאות שגויות, מה שעלול לגרום לגיר להיכנס למצב “צליעה” כאמצעי זהירות.
4. רעשים ממיסבים:
לעתים, הרכיבים המכניים של גיר DSG עלולים להיכשל, ובמקרים רבים מדובר בשחיקת מסבים. במקרה זה, ניתן להבחין ברעש מטריד בזמן הנהיגה. יש לטפל בבעיה זו בהקדם כדי למנוע נזק נוסף.