תיבת ההילוכים האוטומטית נחשבת לחלק הכי חכם – וגם הכי מורכב – מבין חלקי הרכב השונים. מוח, מחשב, חיישנים, חלקים גדולים וקטנים מרכיבים את תיבת ההילוכים, מה שגם אומר שכאשר מתעוררת בעיה – מומלץ לא להשתהות ולהגיע היישר לתיקון. זה עשוי לחסוך עלויות תיקון גבוהות יותר ובמקרים מסוימים אילו להציל חיים.
אחת מהבעיות הנפוצות הקיימות בגירים אוטומטים הם גיר אוטומטי קופץ או “בועט”, ויש רכבים בהם זה מורגש כמו מכה בהעברת הילוך. מצב כזה יכול להתרחש בזמן נסיעה בהילוך ראשון או שני, בזמן העברת הילוך או בכל מצב שהוא בזמן הנסיעה.
סיבות וגורמים
קיימים שלל גורמים וסיבות שונות למצב של גיר אוטומטי בועט, ביניהן: בעיה במחשב הגיר, תדירות לא מספקת של החלפת שמן גיר, תקלה בחיישנים או בסולונאידים.
רכבים שמגיעים עם בעיה מסוג כזה בדרך כלל עוברים שיפוץ גיר, שהודות למורכבותו של הגיר, גם עולה לא מעט כסף. יחד עם זאת, ניתן לפנות לבעל מקצוע מומחה בתחום זה שייתכן ויוכל לגלות את סיבת הבעיה המדוייקת ולחסוך את עלויות השיפוץ.
במצב שבו מורגשת מכה בהעברת הילוך או מעין קפיצה בהעברת הילוך – חשוב מאוד לא לדחות את העברת הרכב לטיפול, שכן מצב כזה יכול לגרום לאיבוד שליטה על הרכב ולהוות סכנה ממשית ליושבי הרכב.
טיפול ומניעה
כאמור, הטיפול הנפוץ ביותר למצב כזה הוא שיפוץ גיר, או החלפתו במקרים מסוימים. אם הבעיה מאובחנת באופן מדויק, ייתכן שיהיה ניתן לתקן את התקלה הספציפית ללא צורך בהחלפת כל הגיר. לעיתים הבעיה נעוצה בשמן הגיר, והוספת שמן סמיך יותר תסייע לפתרון הבעיה.
בכל מקרה, חשוב להביא את הרכב לבדיקה תקופתית במוסך בכדי למנוע בעיות עתידיות כגון קפיצות בגיר או שחיקה של חלקי הגיר השונים ולשמור על תקינותו ומצבו הכללי של הרכב לאורך זמן.