עם כניסתו של הגיר האוטומטי לתחום הרכב, הפכה הנסיעה ברכב לנוחה ופשוטה יותר לנהגים רבים, ומאידך את תיבת ההילוכים למורכבת הרבה יותר. תיבת ההילוכים האוטומטית הנפוצה ביותר נקראת “גיר פלנטרי” והיא מהווה את הבסיס לתיבות ההילוכים האוטומטיות. הסיבה לשם זה היא הצורה של פנים תיבת ההילוכים: בתוכה מצוי גלגל שיניים מרכזי וסביבו גלגלי שיניים הנעים סביבו כמעין “מערכת שמש” קטנה. הגלגלים המקיפים נתונים בתוך טבעת שנמצאת סביב לגלגל המרכזי ומהווה את מסלול ההקפה שלהם.
מבנה הגיר הפלנטרי
בגיר קיימים גלגלי שיניים המשתלבים זה בזה ומסובבים האחד את השני במעגל משונן גם הוא. בשפת מכונאי הרכב נקרא הגלגל הפנימי (המרכזי) בשם “שמש” והגלגלים הסובבים אותו בשם “פלנטות”. “נושא המזלות” הוא החלק המחזיק בגלגלי השיניים וה”רינג” או ה”קורונה” זהו המעגל החיצוני המשונן בתוכו נעים גלגלי השיניים.
גלגלי השיניים נעים לפי ההילוך שנבחר, כאשר מצמדים מסוג הדראולי נועלים כל פעם חלק מסויים במערכת הפלנטרית בהתאם להילוך, כך שבכל נעילה כזו מתקבל יחס הפחתה שונה.
תקלות נפוצות
מלבד החיסרון הידוע של הגיר הפלנטרי בהיותו צורך דלק בכמות גבוהה יחסית, כמו בכל גיר קיים – גם בגיר הפלנטרי עשויות להתעורר בעיות ותקלות שונות. הנה העיקריות שבהן:
גיר פלנטרי “תקוע” – מצב שבו לא ניתן להעביר הילוך: הגיר ‘תפוס’ על הילוך מסויים. אחת הסיבות המוכרות למצב זה הוא בעיה בבורר ההילוכים. לחילופין, ייתכן שהבעיה נעוצה בנוזל התמסורת או בכשל חשמלי או מכאני שנגרם בגיר.
גיר פלנטרי “מחליק” או “קשה” – תקלה נפוצה שמעידה לרוב על בעיה בשמן הגיר.
רעשים בגיר פלנטרי בעת החלפת הילוך – רעשי נקישות, דפיקות או סוג רעש אחר מעיד לרוב על בעיה מרכזית בגיר, שכנראה יצטרך שיפוץ או החלפה.
גיר פלנטרי “בועט” או “קופץ” – הרגשה של מעין מכה בעת העברת הילוך. בעיה שנובעת לעיתים מתקלה בחיישנים, בסולנואידים ועוד.
גיר פלנטרי מתחמם – בעיה שנובעת ממחסור בנוזל התמסורת, מעומסים כבדים על הרכב או מתקלה במצנן הגיר (קולר).
לסיכום
גיר פלנטרי הינו מערכת מורכבת שדורשת תשומת לב מרובה בטיפול. לכן, בכל מקרה של תקלה מומלץ להגיע עם הרכב בהקדם למכון גירים מתקדם, שיידע לזהות ולאבחן באופן מדוייק את מקור הבעיה ולטפל בה במיומנות ומקצועיות.