תיבת הילוכים זוהי מערכת תמסורת מכאנית שמתאמת בין המנוע (בנזין, דיזל או חשמלי) לבין התקן מונע, באופן המאפשר שינוי יחס מהירויות ועוצמות מומנט המופעלים במהלך תנועה, זאת בניגוד לתמסורת קבועה. בגלל שמהירות הסיבוב נמצאת ביחס הפוך למומנט, שילוב תיבת הילוכים להילוך נמוך מגדיל את מומנט המנוע ומאפשר התגברות קלה על ההתנגדות המופעלת עליו מההתקן המונע. ולכן היחסים בין תיבת ההילוכים למנוע בעלי קשר ישיר.
תיבת הילוכים היא נפוצה בכלי התחבורה הקיימים בימינו. ניתן לראות את השפעת המעבר בין הילוכים שונים עם האצת הרחב תוך התבוננות במחווני הסל”ד. השינוי בסל”ד, שעולה ויורד לסירוגין, נובע בשל השינוי ביחס בין גלגלי השיניים שבתיבת ההילוכים – יחס המאפשר למנוע תנועה במהירות הרצויה, תוך הקטנת סיבובי המנוע עם הפחתת ההתנגדות המופעלת נגדו על-ידי כלי הרכב.
תיבות הילוכים – סוגים נפוצים
- תיבת הילוכים אוטומטית (פלנטארית) – תיבה עם מנגנון המאפשר החלפת הילוכים עצמאית, בלא התערבות מצד הנהג.
- תיבת הילוכים ידנית – מאפשרת החלפת הילוך על-ידי הנהג עם מוט הילוכים ודוושת מצמד.
- תיבת הילוכים חצי אוטומטית (אוטו-קלאץ’) – החלפת ההילוך מבוצעת על-ידי הנהג אך המצמד מופעל על-ידי הרכב.
- תיבת הילוכים רובוטית – בנויה כתיבה ידנית לכל דבר, אך החלפת ההילוך מבוצעת על-ידי הרכב.
- תיבת הילוכים רציפה – פועלת כאוטומטית, בלא התערבות נהג, אולם עם מנגנון פנימי רציף השונה מתיבה אוטומטית.
תפקידו של המצמד כחוליה המקשרת את היחסים בין תיבת ההילוכים למנוע
מצמד זהו התקן מכאני המפריד בין המנוע לבין החפץ המונע. המצמד נדרש לרוב במנועי בעירה פנימית בעלי מהירות סרק מסוימת. מצמד משמש גם במנועי חשמל – זאת לצרכי אפנון מהיר של המהירות.
מצמדים קיימים בסוגים שונים, כאשר רובם מתבססים על דיסקיות חיכוך הנלחצות האחת כלפי השנייה, או כלפי גלגל תנופה על-ידי קפיצים. כאשר מופעל, מביא המצמד להפרדה בלחץ הדיסקיות ומאפשר להן להסתובב ביתר חופשיות. ישנו מצמד רטוב השקוע בנוזל המיועד למנוע התחממות ההתקן ולנקותו; ישנו גם מצמד יבש, ללא הנוזל.
בכלי רכב, מופעל המצמד על-ידי לחיצה על הדוושה השמאלית. הלחץ על הדוושה עובר בסיוע תמסורת של מערכת הידראולית או של כבלים למנגנון המצמד עצמו, ומפחית הלחץ על הדיסקיות באופן המאפשר לנהג החלפת הילוכים. בדו-גלגלי המנגנון דומה למדי, אלא שהמצמד במקרה זה מופעל באמצעות מנוף-מצמד המורכב על הידית השמאלית של הכידון.
עם שחרור המצמד, הווה אומר – עם חיבור חוזר של המנוע למונע, עולה לעיתים צורך לתת למנוע מהירות סיבוב גדולה מהמהירות בה הוא מסתובב כאשר אינו מחובר, אחרת, המנוע עשוי לחוות כשל בהפעלת המערכת – ולהיעצר. עם זאת, כאשר מגבירים את מהירות המנוע ביתר, מתרחשת הנעה פתאומית וחזקה מדי של המערכת וכך גם בלאי מוגבר של המצמד. שחרור מהיר מדי של מצמד יביא לכיבוי המנוע.
המאמר נכתב בחסות אתר מרכז המנוע – “מוטורס סנטר” המומחה בהחלפת מנועים מיבוא! למידע בנושא החלפת מנוע כנסו לאתר המנועים: http://motor-center.co.il/